Markedspladsen

Antal varer i kurv

0 varer

Unge Astrid spiller med stor troværdighed

I de seneste par år er der i bogform og på tv fortalt om Astrid Lindgrens liv og levned. Nu har spillefilmen Unge Astrid haft premiere. Her følger vi hendes dramatiske og gribende udvikling fra livsglad og nysgerrig pige til selvbevidst og ansvarlig ung kvinde – med de omkostninger, denne periode havde for hende.

TEKST: SUZANNE H. CHRISTOFFERSEN / FOTO: NORDISK FILM

SOM 16-ÅRIG afslutter Astrid sin skolegang med fine karakterer og bliver ansat som assistent på Vimmerby Tidning. Hun skriver små artikler og læser korrektur på bladet. Den ældre redaktør forelsker sig i den muntre og kvikke Astrid. Hun bliver gravid, men vil ikke kendes ved barnets far, som ligger i skilsmisse og har en række børn i forvejen fra et tidligere ægteskab.

For at skåne sig selv for sladder i den lille by tager Astrid til Stockholm for at uddanne sig til sekretær. Tilfældigvis læser hun en avisartikel om Eva Andén, en kvindelig advokat, der hjælper enlige kvinder til at føde på Rigshospitalet i København. Her videregiver man ikke oplysninger til folkeregistret og andre myndigheder om børn af enlige kvinder. Hun hjælper også Astrid til København og finder en god plejefamilie til hendes barn, indtil Astrid har plads og råd til at hente det hjem.

Astrid rejser tilbage til Stockholm for at færdiggøre sekretæruddannelsen. Men det at forlade sin nyfødte søn skaber en stor længsel og sorg hos hende, fordi hun kun har råd til at besøge ham et par gange om året. Da plejemoderen et par år senere bliver syg, må hun hente sønnen hjem til Stockholm, men da er han blevet så tæt knyttet til sin plejemor, at han savner hende og ikke rigtig vil kendes ved Astrid. Astrids mor foreslår, at han kommer ud til familien på Näs, hvor han hurtigt falder til og får en lys og munter opvækst. Astrid får job i Den kungliga Automobilklub, hvor hun møder sin kommende mand, Sture Lindgren, og dermed snart kan danne familie og få sin søn hjem.

HOVEDROLLEN SOM ASTRID spilles af Alba August, der er datter af Oscarvindende instruktør Bille August og prisvindende skuespiller og instruktør Pernilla August. Hun spiller rollen med stor troværdighed og indlevelse i sin formidling af Astrids udvikling fra et livligt og frihedselskende barn til en ung, ansvarlig og handlekraftig kvinde og mor.

Filmen skildrer Astrids trygge barndom, hvor moderen står for de faste kristne, moralske normer, mens faderen åbner fantasiens og humorens døre til et frit barndomsliv. Forældrene tilvejebringer de inspirerende rammer for en tryg, munter og kreativ barndom. Skildringen skaber en troværdig baggrund for Astrids udvikling til en selvstændig og aktiv kvinde.

Kameraføring, klipning og underlægningsmusik smelter sammen til en helstøbt og gribende formidling af Astrids følelsesregister. Det oplever man i de muntre og hverdagsagtige scener i det smukke smålandske landskab. Men især fungerer dette samspil af virkemidler i hendes krise-stunder i storbyen, hvor Astrid oplever stor usikkerhed, svig og sorg.

Skildringen af hendes rystede indre understreges fint af det håndholdte, let rystede kamera og den underliggende urovækkende musik, mens billedsiden viser en fortvivlet og sårbar Astrid bane sig vej gennem en anonym menneskemængde efter at have afvist barnets far. Men samtidig fornemmer man også hendes stålsathed i det frembragte kaos som en kreativ kraft bag hendes oprørte sind og dybe sorg.

FILMENS PORTRÆT af Astrid giver et godt indblik i hendes personlighed og opvækst. De lyse og muntre barndomsminder giver hende inspiration til bøgerne om Pippi og Emil, ligesom hendes sorgfulde og mørke stunder som voksen fornemmes i bøgerne “Mio, min Mio” og “Brødrene Løvehjerte”.

Filmen formår på mange niveauer at formidle spændvidden i Astrids personlighed, som senere kom til udtryk i hendes forfatterskab og politiske engagement.

Oplev selv den unge Astrid – se filmen!


“Unge Astrid”. Instruktion: Pernille Fischer Christensen. Manus: Kim Fupz Aakeson og Pernille Fischer Christensen. Medvirkende: Alba August, Henrik Rafaelsen, Maria Bonnevie, Trine Dyrholm. Spilletid: 123 minutter. Sverige / Danmark 2018. Premiere i Danmark: 31. januar 2019.


Anmeldelsen er skrevet til februar-nummeret 2019 af bladet TORPARE - Danske Torpares medlemsblad