fbpx
Наши партнеры

Erfaringer med at køre til torpet i en elbil

Torparne modtager jævnligt spørgsmål om elbiler, og her kommer en torpare og elbilsejers praktiske erfaringer indtil nu.

Rækkevidde:

Rækkevidde er alfa og omega og nogle gange en reel showstopper for praktisk brug af en ren elbil i Sverige.

Officiel rækkevidde opgivet iht. EUs WLTP-norm er reelt uanvendelig, da der i praksis er alt for stor forskel mellem vinter- og sommerrækkevidde samt by- og motorvejskørsel.

Eksempel for samme elbil:

Sommerrækkevidde (+23 °C) i by: 550 km. (kilde: Ev-database.org)

EUs WLTP-norm: 455 km. (kilde: EU)

FDM (ukendt temperatur): 414 km. (kilde: FDM)

Vinterrækkevidde (0 °C) med 80 km./t. på motorvej: ca. 380 km. (kilde: Kia Motor)

Vinterrækkevidde (0 °C) med 110 km./t. på motorvej: ca. 300 km. (kilde: Kia Motor)

Vinterrækkevidde (-10 °C) med 110 km./t. på motorvej: 265 km. (kilde: Ev-database.org)

Vinterrækkevidde (-20 °C) med 110 km./t. på motorvej: Ukendt p.t.

 

Det er p.t. uhyre svært at få elbilforhandlere til at oplyse reel opnåelig rækkevidde om vinteren på motorvej.
Vores bedste råd p.t. er at kigge på hjemmesiden https://ev-database.org samt spørge om praktiske erfaringer fra en anden bilist, der har præcis samme type elbil.

Vinterforhold:
Elbilers rækkevidde om vinteren er stærkt nedsat, da bilbatterierne fungerer dårligere, når de er kolde.

Vinterkørsel kræver ubetinget kabineopvarmning med varmepumpe (kompressor), men den bruger så heller ikke ret meget strøm. Gl.dags direkte elvarme bruger alt for meget strøm, som stjæler af bilens rækkevidde.

Hastighed:
Elbilers rækkevidde falder en del med den kørte hastighed (ligesom fossilbiler).

Tagboks:
Giver øget vindmodstand og dermed mindre rækkevidde (ligesom fossilbiler).

Trailer/campingvogn:
Kun få elbilmodeller kan p.t. leveres med krog, og rækkevidden halveres typisk med en campingvogn (ligesom fossilbiler).

Batterislidtage:
Et elbilbatteri bliver ringere med årene og brugen. Undersøg hvor mange % der garanteres efter et vist antal år.

Eksempel: 65 % kapacitet tilbage efter 7 år.

Opladningstyper:
Opladning af elbiler deles typisk i 2 forskellige typer:

Destinationsladning: Når bilen alligevel holder stille. Foregår typisk med vekselstrøm (AC) 3,6 – 11 kW. Giver ingen spildtid.

Opladning på farten: Foregår typisk med jævnstrøm (DC) i forskellige hastigheder:

”Fastcharger”: Ca. 40 kW.

”Supercharger”: Fra ca. 75 – 250 kW.

Kan give en hel del spildtid, da opladning af en elbil går meget langsommere end at tanke benzin på en fossilbil.

Det er meget forskelligt hvor hurtigt de forskellige elbiler kan modtage opladning

(se info på https://ev-database.org for hver specifikke bilmodel)

Ladehastighed går voldsomt ned, når batteriet er ca. 70-80 % fyldt
(se info på https://ev-database.org for hver specifikke bilmodel)

Ladning med disse høje effekter er belaster elbilbatteriets leveti (kilder: FDM og KIA Motors)

Et elbilbatteri der er meget koldt eller meget varmt vil typisk lade væsentligt langsommere

Opladning på farten i Sverige:
Sverige er p.t. næsten uland vedr. ladestandere til elbiler.

Eksempel:
På E4 mellem Hälsingborg og Vernamo har vi p.t. kun fundet meget få ladestandere, der hver især har kun meget få stik, og der er ingen ladestandere over 50 kW (kilde: Plugshare.com)

For at undgå meget spildtid ved at skulle lade på farten, foreslår vi at I regner med at skulle køre direkte hjemmefra og helt frem til jeres ejendom i Sverige uden at lade på vejen.

Ladepriser:
Prisen for at lade på farten svinger meget vildt. Vi har set priser fra 0 (gratis) til 16 Skr./kWh.
Nogle steder afregnes i ladetid [minutter], andre steder afregnes i energi [kWh].

Eksempel: Lidl i Ljungby leverer gratis opladning (50 kW) i åbningstiden (man-søn 07-22)

Ladestandere er opsat af mange forskellige operatører, og der kræves nogle gange tilmelding til en given operatør flere uger forinden, ladning kan udføres.

Opladningsgrænser til daglig:
Det er p.t. god latin at elbilbatterier lever meget bedre og længere, hvis de kun bruges til dagligt i området 20 – 80%. Et elbilbatteri bør ikke efterlades stillestående med 100 % opladning eller med under 10 % opladning

 

Gratis opladning i Sverige:
LIDL har på kort tid øget deres udbud af gratis lademuligheder (typisk på 50kW) fra 4 til 16 butikker.
Uddrag fra LIDLs hjemmeside:

Lidl har installerat snabbladdstationer vid parkeringen på utvalda butiker

Välkommen att ladda din elbil gratis under öppettiderna vid följande butiker:
Ljungby (Skånegatan 1), Västra Frölunda (Distansgatan 40), Växjö (Erik Norbergs väg 3), Kungsängen (Pettersbergsvägen 1), Södertälje (Brolundavägen 21), Motala (Agneshögsgatan 30), Falkenberg (Sömmerskevägen 1A), Sollentuna (Djupdalsvägen 29), Norrköping Klockaretorpet (Folkborgsvägen 5), Karlskoga Sandviken (Saxlyckevägen 11A-B), Halmstad Tegelbruket (Tegelbruket 1), Visby Skarphäll (Skarphällsgatan 5), Boden (Kaptensgatan 1), Luleå (Hertsövägen 20), Uddevalla (Torpvägen) och i Järfälla (Enköpingsvägen 26 B).

 

Opladning på egen ejendom i Sverige:
Elektricitetsforbrug er typisk meget billigere i Sverige end i Danmark (regnet pr. forbrugt kWh)

Elektricitetsabonnement kan dog være voldsomt dyrt.

Eksempel:
EON kræver hos os ca. 150 Skr./måned ved en forsyning på 3 x 16 A (11 kW)
EON kræver hos os ca. 500 Skr./måned ved en forsyning på 3 x 20 A (14 kW)

Det fungerer ikke at bruge en almindelig svensk standard stikkontakt. Det går alt for langsomt, og der er alt for stor fare for brand pga. overophedning.

Opsætning af ladestander kan være voldsomt dyrt. Vi har set priser på typisk S.kr. 14 – 18.000,-

Et langt billigere alternativ er at få opsat en standard 3-faset CEE industristikkontakt udendørs, der kan levere 3 x 16 A (11 kW).

Priseksempel: 1 stk. standard 3-faset CEE industristikkontakt udendørs.

1 stk. fejlstrømsafbryder, type B, 40 A
1 stk. element til smeltesikringer, 3 x 16 A
Alt inkl. S.kr. 4.000,-

Ovenstående kombineres så med en mobillader på 3 x 16 A (11 kW) til D.kr. 4.500,- som så kan bruges mange andre steder også. Mobilladeren kan endvidere indstilles til mange forskellige effekter (1,1 – 11 kW)

Praktisk eksempel:
Vores ejendom er kun forsynet med 3 x 16 A sikringer, men 1 time efter ankomst kan vi slukke for elvarme og vandvarmer og så lade elbilen med 3 x 16 A (11 kW) samtidig med at lys og køleskab og fryser er tændt.
Alternativt kan vi vælge at lade bilen med mindre effekt (valgfrit mellem 1,1 – 11 kW) f.eks. hen over natten.

OBS: Flere og flere svenske landejendomme har i forvejen opsat en standard 3-faset CEE industristikkontakt udendørs, der kan levere 3 x 16 A (11 kW). Hvis man så selv har en 11 kW mobillader med, så er det meget nemt at få ekstra strøm under et besøg hos svensken.

Stik og kabler:
EU har standardiseret elbilernes stik således, at langt de fleste nye biler forsynes med vekselstrøm (AC) via et stik i bilen, der hedder ”Type 2”. Dette stik kan levere op til 43 kW, men det er meget forskelligt, hvor meget bilerne kan modtage (3,6 – 43 kW). En fornuftig værdi er i dag, at bilen kan modtage 11 kW.

Nogle ladestandere har et fast monteret kabel. Andre ladestandere har blot et stik og så skal elbilisten selv medbringe et standard ladekabel med et type 2 stik i hver ende.

Når elbilerne forsynes med jævnstrøm (DC) sker det primært via et stik type ”CCS”. Her er det igen er meget forskelligt, hvor meget bilerne kan modtage. En fornuftig minimumsværdi er i dag, at bilen kan modtage 75 – 100 kW.

Her er kablet altid fast monteret på ladestanderen.

 

Fjernbetjening via app:
Om vinteren er det vigtigt for rækkevidden at opvarme kabinen og afdugge ruderne, mens bilen er forsynet med strøm udefra.

Det er besværligt på biler uden forbindelse til en app, der betjenes fra en smartphone eller tablet.

Når der oplades på farten, og der f.eks. spises samtidigt i en nærliggende restaurant, er det værdifuldt at kunne holde øje med opladningen, som desværre kan gå i stå undervejs (typisk pga. ny teknologi og børnesygdomme).

 

Foropvarmning af elbilsbatteriet:

Nogle forhandlere oplyser at man fra 2021 kan foropvarme bilen batteri , mens bilen er forsynet med strøm udefra.

Dette vil sandsynligvis give en pæn rækkeviddeforlængelse, men vi kender p.t. ingen praktiske erfaringer.

 

Dæk og fælge:
Elbiler er meget tungere end almindelige tilsvarende fossilbiler. De kører derfor typisk på større dæk og fælge, hvor særligt vinterdæk kan være ekstra dyre. Opbremsning af en tungere bil og den uhyre kraftige accelerationsevne kan også tage sig godt betalt i ekstra dækslid.

 

Totaløkonomi:
En ny elbil er typisk rævedyr i indkøb men meget billig af køre i.
Vores private regnestykke siger ca. 3,5 Dkr./km. ved 20.000 km./år (FDM når til samme resultat for vores biltype)

 

Mere viden:
Der er ingen grund til at opfinde den dybe tallerken selv. Vi har fundet meget hjælp hos følgende kilder:

  • FDM, Teknisk afdeling (kræver medlemskab)
  • FDEL (Forenede Danske Elbilister), generelt (kræver medlemskab)
  • FDEL (Forenede Danske Elbilister), on-line forum www.fdel.dk, (gratis)

Har du også erfaringer med at køre i elbil til huset i Sverige, så skriv gerne dine erfaringer og bidrag til vidensbanken på mail til mail@torpare.dk.

 

print

Den svenske regering åbner nu grænsen mellem Sverige og Danmark

Grænsen til Sverige åbnes fra og med onsdag den 31. marts.

Ved indrejse til Sverige gælder det, at du skal kunne fremvise en negativ corona-test. Følgende testtyper er gyldige:

Læs mere om godkendte test-typer på Folkhälsomyndighetens hjemmeside her eller på vores hjemmeside her.

Det danske Udenrigsministerium fraråder fortsat alle udlandsrejser – også til huset i Sverige. Tager man, på trods af Udenrigsministeriets anbefalinger om at blive hjemme, alligevel til Sverige, skal man ved hjemkomst til Danmark lade sig teste og gå i isolation i op til 10 dage. Læs mere om isolationskrav, undtagelser og muligheden for at forkorte isolationen her.

Få et overblik over, hvad du skal vide om indrejsereglerne til Sverige og Danmark her samt Danske Torpares arbejde for en undtagelse for ødegårdsejere her.

Har du covid-19-relaterede spørgsmål, kan du også ringe på den myndighedsfælles coronahotline på 70 20 02 33.

Sekretariatet holder lukket i påskens helligdage

Sekretariatet holder lukket for telefonen og personligt fremmøde fra skærtorsdag til og med mandag 2. påskedag. Vi er tilbage tirsdag d. 6. april kl. 09.00.

Tidsbestilling ved personligt fremmøde

Skal du have personlig hjælp på sekretariatet, beder vi venligst om at booke en tid på forhånd. Se kontaktoplysninger her.

X
×
Bliv medlem
Shop
Videnscenter
Aktiviteter