fbpx

Rådgivning om jura, skat, teknik og meget mere

Opdateret 31.07.23

Danske Torpare har en række erfarne og kyndige medlemmer tilknyttet, der rådgiver andre medlemmer på frivillig basis. Herigennem tilbydes foreningens medlemmer gratis rådgivning inden for en lang række emner, der knytter sig til at købe, sælge eller eje et torp i Sverige. Det kan handle om jura, skat, teknik og meget andet. Du finder listen over rådgivere her.

De juridiske emner kan være køb, salg, arrende, overdragelse til børn, overdragelse ved dødsfald, krav fra myndigheder, konflikter med håndværkere, naboer eller medejere, byggeri og miljø samt forsikring.

De skattemæssige spørgsmål kan angå beskatning i Sverige og Danmark, udfyldelse af selvangivelser i begge lande, indkomst på ejendommen, beskatning ved salg samt beregning af skattemæssig værdi ved arv og gave.

Tekniske spørgsmål kan handle om alt fra kloak, drikkevand, byggetilladelser, solceller, bevaring af gamle huse og meget mere.

Rådgiverne arbejder frivilligt og ulønnet for Danske Torpare. De givne svar er baseret på rådgiverens egne erfaringer inden for emnet og udtryk for rådgiverens personlige, faglige opfattelse. Danske Torpare kan ikke påtage sig selvstændigt ansvar for rådgivningen. I tvivlstilfælde opfordres man til at opsøge yderligere professionel, betalt rådgivning.

Hvad går rådgivningen ud på?

Rådgivningen består i gode råd om, hvordan medlemmet selv kan løse en problemstilling, eller hvordan man kommer videre i forhold til modparter, myndigheder eller andre, som sagen angår.

Hvad går rådgivningen ikke ud på?

Der foretages ikke konkret sagsbehandling, udfærdiges dokumenter eller udføres korrespondance for medlemmet eller på medlemmets vegne.

Vi yder heller ikke rådgivning om erhvervsmæssige forhold og om emner, der vedrører fast bopæl i Sverige

Hvordan får man bistand fra foreningen?

Man sender en e-mail til mail@torpare.dk med oplysning om navn, medlemsnummer samt telefonnummer og e-mail-adresse. I mailen beskrives problemstillingen ganske kort. Eventuelle relevante papirer medsendes som vedhæftede filer. Det vil ofte være en hjælp at få oplyst ejendommens fastighedsnummer og kommunen den ligger i.

Medlemmet får bekræftelse på modtagelsen af forespørgslen.

Hvornår fører Danske Torpare sager for medlemmer?

Danske Torpare intervenerer så godt som aldrig i rets- eller klagesager på vegne af medlemmer. Hvis det skal ske alligevel, er det potentielt så omkostningstungt og ressourcekrævende, at beslutningen skal træffes af bestyrelsen.

Bestyrelsen baserer sin beslutning på en vurdering af, om følgende kriterier er opfyldt:

  1. Sagen skal være afgørende for Danske Torpares politiske interesser
  2. Sagen skal være væsentlig for en bred kreds af torpare
  3. Danske Torpares advokat skal vurdere, at der er stor sandsynlighed for, at sagen kan vindes
  4. Sagens afgørelse skal kunne bruges af andre medlemmer ift. deres torp (afklaring, støtte ret etc.)
  5. Der skal være en maksimal økonomisk grænse for, hvad Danske Torpare kan betale til sagsomkostninger (givet foreningens økonomi) og beløbet skal have dækning i foreningens budget.
  6. Medlemmet skal selv bidrage økonomisk til sagens afgørelse
  7. Sagen skal efterfølgende kunne kommunikeres til medlemmerne (dvs. afgørelsen kan ikke være hemmeligholdt)
Hvordan får man svar?

Foreningens sekretariat sender spørgsmålet videre til en af vores rådgivere, som svarer enten på e-mail eller ved en telefonopringning. Dialogen fortsætter efter behov, indtil medlemmet har fået fyldestgørende svar.

Hvor hurtigt svares der?

Alle vores rådgivere og eksperter er frivillige, og derfor svarer de, når de kan. Hvis du synes, at der er gået for lang tid, så er du velkommen til at vende tilbage til sekretariatet, så vi kan efterspørge et svar.  Det gælder navnlig, hvis sagen haster.

Hvem yder rådgivningen?

De juridiske spørgsmål besvares af som regel af en dansk advokat med stor erfaring inden for den del af juraen, som regulerer køb, salg, eje, leje, brug og andre forhold på fast ejendom i Sverige. De skattemæssige spørgsmål besvares enten af de samme advokater eller af anden rådgiver med særlig viden om skat på fast ejendom i Sverige og Danmark. Alle juridiske rådgivere arbejder frivilligt i foreningen.

Hvad gør man, hvis spørgsmålet kræver mere end et godt råd på e-mail eller telefon?

Er der behov for behandling af en konkret sag, f.eks. med oprettelse af dokumenter, besvarelse af henvendelser, brevskrivning, klager osv., kan rådgiveren formidle kontakt til anden bistand eller selv tilbyde at udføre opgaven for nærmere aftalt honorar.

Sådanne opgaver er foreningen uvedkommende og undergivet de regler, der gælder for rådgiverens profession.

Hvad gør man, hvis medlemsrådgivningen er utilfredsstillende?

Hvis man ikke er tilfreds med rådgivningen, finder svaret ubrugeligt eller synes, det har varet for længe, kan der klages til foreningens sekretariatschef. Klage bedes så vidt muligt indsendt skriftligt; men man kan også ringe til sekretariatet.

print
X
×
Bliv medlem
Shop
Videnscenter
Aktiviteter