fbpx
Наши партнеры

Oprettelse af svensk bankkonto uden svensk personnummer

Udgivet den 08.02.2019, senest opdateret 20.03.2019

Tip fra et medlem: EU direktiv gør det muligt at få en konto i Sverige uden svensk personnummer

Mange har oplevet at blive afvist i svenske banker, hvis man som dansk fastighetsägare i Sverige ønsker at få en konto, så man kan betale diverse svenske regninger eksempelvis via netbank, autogiro eller e-giro. Ofte er begrundelsen, at banken / pengeinstituttet forudsætter, at man har et svensk personnummer, og så er man jo lige med det samme skudt tilbage til start uden at få klaret opgaven.

Men det har et nyt EU-Direktiv gjort op med. Direktivet trådte i kraft d. 1. juli 2017 i alle medlemsstater, det vil sige også i Sverige. Men endnu er det ikke alle svenske banker der har opdaget det nye direktiv.

Kort fortalt siger direktivet, at såfremt et pengeinstitut / en bank tilbyder sine nationale kunder en konto hvorpå der kan indsættes og hæves penge, gennemføres overførsler, betales via giro, autogiro eller lignende, skal alle øvrige borgere fra alle EU medlemsstater tilbydes den samme service. Det samme gælder retten til at få et betalings- eller debetkort til kontoen.

Direktivet foreskriver direkte, at et manglende personnummer ikke selvstændigt kan begrunde et afslag på en “udlændings” ønske om at oprette en betalingskonto.

Så bliver du mødt med en beklagelse og et afslag i en svensk bank, ved anmodning om at oprette en konto, så henvis til det nye Betalkontodirektiv (vedtaget i juli 2014 – trådt i kraft 1. juli 2017). Gør du det, er det meget svært for banken at opretholde afvisningen af dig som fremtidig kunde, og skulle det vise sig at banken stadig ikke har forstået de nye regler, kan du klage over bankens afvisning af dig til Allmänna reklamationsnämnden (ARN).

Se mere om direktivet på den Svenske Bankforenings hjemmeside her.

eller se direktivet i sin fulde ordlyd her.

print
X
×
Bliv medlem
Shop
Videnscenter
Aktiviteter