fbpx

Færre torpare har bøvl med svenske banker end ventet

Danske Torpare har i det seneste år fået henvendelser fra medlemmer, som har haft svært ved få en svensk bankkonto ved køb af fritidshus i Sverige. Andre medlemmer har fået besked fra deres svenske bank om, at de ikke længere var ønskede som kunder. Derfor spurgte Danske Torpare via nyhedsbrevet i september 2024 ind til medlemmernes oplevelser med de svenske banker. Nyhedsbrevet udsendes til ca. 8500 abonnenter, og foreningen har modtaget 422 besvarelser.

 

Næsten alle har en svensk bankkonto

96 pct. af medlemmerne i undersøgelsen har en bankkonto i Sverige. Ca. en fjerdedel har konto i Danske Bank, Sverige, en femtedel i Swedbank, og lidt færre i Nordea Sverige. Resten har konto i Handelsbanken eller lokalbankerne i de områder, hvor de har deres torp.

 

Medlemmerne blev spurgt ind til udfordringer med deres bank. Fire ud af fem i undersøgelsen har svaret, at de ingen problemer har haft.

 

For den resterende femtedel handler udfordringerne om alt fra tekniske problemer med ”bankdosan”, som anvendes til at logge på banken digitalt, til at det er svært at komme i kontakt med banken telefonisk, fysisk eller digitalt. Medlemmerne fremhæver desuden gebyrer og flere kontroller på grund af hvidvaskregler med mere som udfordrende. Det er kun enkelte af de adspurgte, der beretter, at deres svenske bankkonto er blevet lukket fx pga. manglende BankID. I alt 25 personer har oplyst i undersøgelsen, at de har haft problemer med samordningsnummer, hvidvaskregler og med at oprette en bankkonto i Sverige.

 

”Det er glædeligt for Danske Torpare, at næsten 90 procent af de adspurgte er tilfredse med deres svenske bank”, siger Helle Ahlenius Pallesen, næstformand i Danske Torpare. ”Det er en nyttig viden, fordi de mange medlemshenvendelser ellers havde efterladt os med en opfattelse af, at der var udbredte bankudfordringer i Sverige, siger hun.

”Men undersøgelsens resultater fortæller altså noget andet”.

 

For det enkelte medlem, som oplever, at det er svært at få en svensk bankkonto, flytte til en anden bank i Sverige eller får besked om, at deres svenske bankkonto bliver lukket, er sagen alvorlig. ”Derfor vil foreningen fortsat have et stort fokus på området og vi vil følge udviklingen tæt”, siger Helle Ahlenius Pallesen.

Se den fulde rapport for undersøgelsen her

print
X
×
Bliv medlem
Shop
Videnscenter
Aktiviteter