fbpx

Grænsetrafik næsten som før pandemien

Udgivet d. 06.12.2022

Baseret på interviews med Øresundsbron, ForSea og Stena Line.

Covid-19 pandemiens restriktioner og ændrede arbejdsvaner har rykket ved trafikvaner og rejser mellem Danmark og Sverige, med udfordringer for både pendlere, forretningsrejsende og fritidshusejere med hus på den anden side af grænsen.

I løbet af det seneste år er udviklingen vendt, restriktionerne er løftet, og antallet af rejsende over Sundet nærmer sig det samme niveau som før pandemien. Det viser et nyt Øresundsindex, som Øresundsinstituttet har udarbejdet med bidrag fra blandt andet Øresundsbron.

Berit Vestergaard, salgs- og marketingsdirektør for Øresundsbron genkender udviklingen fra de seneste trafiktal over broen:

“90 procent af trafikken er tilbage i forhold til før Corona, og den danske fritidstrafik er tilbage til samme niveau som 2019.  (…) Den svenske trafik til Danmark er ikke helt på samme niveau, som trafikken fra Danmark mod Sverige.”
– Berit Vestergaard, Øresundsbron.

Ifølge Frida Sjöberg, salgschef fra ForSea Ferries, bliver udviklingen ligeledes spejlet i det stigende antal færgepassagerer over sundet:

“Vi har oplevet en stor øgning i antallet af passagerer. I forhold til tiden før pandemien er der et lille fald, men vi er næsten tilbage på samme niveau som før.”
– Frida Sjöberg, ForSea

Samme tendens ses på færgerne over Kattegat. Karina Beermann, partner og sales manager fra Stena Line, bekræfter en stigning i antallet af passagerer på selskabets dansk-svenske ruter:

“Færgetrafikken er ved at være på niveau med tiden før pandemien. Og det glæder os meget.”
– Karina Beermann, Stena Line

Færre torpare, men flere sommerpassagerer

Når vi ser på mængden af rejsende med torpare-rabat, følger tallene dog ikke helt så hurtigt med:

“Rabatkoden med Danske Torpare ligger stadig lidt bagud i forhold til 2019 – det er ca. 20 procent, vi er bagud, så der er lidt at arbejde med, så vi kommer op i niveau igen.”
– Karina Beermann, Stena Line

“Vi ser, at antallet af torpare er mindsket noget. Det kan sandsynligvis skyldes, at antallet af medlemmer i foreningen er mindsket i forhold til før pandemien, og at nogle fx har solgt deres hus på grund af pandemien.”
– Frida Sjöberg, ForSea

Selvom vi ser færre passagerer, der rejser med torpare-rabat, har både Stena Line og ForSea gode tal at melde fra sommerferien; I en pressemeddelelse fortæller Stena Line om en stigning på 229 procent i antallet af passagerer i juli måned, sammenlignet med samme måned sidste år. Forsea registrerer over en million rejsende i juli måned og en overraskende stigning på ét punkt henover sommeren:

Vi har slået rekord i antallet af landgangsrejsende (red: gående passagerer). På én dag i juli har vi haft over 28.000 passagerer med via landgang, det er det højeste siden 1996. 

– Frida Sjöberg, ForSea

Øresundsbrons seneste tal viser ligeledes en stor interesse i at komme over på den anden side af Sundet igen, med 66.000 nye bropas-aftaler i år ved udgangen af tredje kvartal, og endnu en rekord i juli måned:

“Der var rigtig flot trafik over broen i sommers. Den 16. juli havde vi en døgnrekord med flest antal biler over broen. Den slog vi igen to uger senere, og det er det højeste antal passager siden broen blev bygget tilbage i 2000. Det er helt klart den danske trafik, som har været med til at præge den positive udvikling.”
– Berit Vestergaard, Øresundsbron

Nabolandene som feriedestinationer i 2023

ForSeas høje landgangstal tyder på, at det er de korte, spontane rejser og engangsturene, der har været særligt populære denne sommer. Både Øresundsbron, Stena Line og ForSea mærker, hvordan økonomien for tiden er det toneangivende for rejselysten, men alle har positive forventninger til trafikken i det kommende år:

“Vi håber på god trafik i det resterende 2022 og 2023, nu når der ikke længere er restriktioner. Der er også det, at det kan være fordelagtigt for danskere at handle i Sverige på grund af valutakursen i øjeblikket. Vi tror også, at eftersom en del husstande vil have færre penge til at bruge på rejser, så vil man hellere vælge at rejse til nærområderne end at tage på en lang rejse.”
– Frida Sjöberg, ForSea

“Det kan være svært at spå om fremtiden i disse tider! Inflationen vil have stor indvirkning på hvordan danskerne vælger at rejse den kommende tid. Min tanke er, at mange muligvis gerne vil ud at rejse, men vælger det nære – og her kunne Sverige med den lave valutakurs være et godt alternativ.”
– Karina Beermann, Stena Line

“Man kan se, at (økonomien, red) allerede har en påvirkning og se, at valutakurserne gør en forskel. Danskerne kører mere end svenskerne. Men samtidig kan vi se, med alt det, der sker ude i verden, at der ikke er det samme behov, og man bruger ikke lige så meget dét, at komme over på den anden side, fordi økonomien er stram (…) Men 2022 har sat en flot udvikling, og det er dejligt at se, at der er liv igen, og folk kommer over broen.”
– Berit Vestergaard, Øresundsbron

Læs mere i rapporten Øresundsindex/Trafik her.

print
X
×
Bliv medlem
Shop
Videnscenter
Aktiviteter