fbpx

Hyppige spørgsmål og svar til sekretariatet

Opdateret 06-06-2024

Hvad gør man, når man ikke har modtaget medlemsbladet, ikke kan logge på hjemmesidens medlemsfordele eller man har mistet sit medlemskort?
Find svaret her.

FAQ -Hyppige spørgsmål til sekretariatet

Hvornår har sekretariatet åbent?

Sekretariatet har åbent for telefoniske henvendelser mandag til torsdag, mellem kl. 10:00 og kl. 12:00.

Har du spørgsmål uden for telefontid, er du velkommen til at sende os en mail på mail@torpare.dk. Vi svarer, så hurtigt vi kan.

Ved personlige henvendelser er der åbent mandag til og med torsdag, mellem kl. 10:00 og kl. 15:00, onsdage indtil kl. 16:00. Fredag er der lukket.

Personlig henvendelse kan ske på foreningens adresse: Industriparken 4, 2750 Ballerup. Man kan også ringe på telefonnummer +45 39 29 52 82, og der er mulighed for at sende mail døgnet rundt til mail@torpare.dk.

Der er et arrangement, jeg gerne vil tilmeldes. Hvordan gør jeg?

Gå til hjemmesiden www.torpare.dk, find ’aktiviteter’ og vælg den aktivitet, du gerne vil tilmeldes. Klik på ’’tilmeld’’ og følg anvisningerne på skærmen. Hvis du skal have en ledsager med, kan du også tilmelde vedkommende her samtidig med din egen tilmelding.

Hvordan tilmelder jeg en ledsager efter jeg oprindeligt har tilmeldt mig en aktivitet?

Kontakt sekretariatet og oplys dit medlemsnummer samt det arrangement, I gerne vil deltage i. Hvis arrangementet kræver betaling, vil du blive opkrævet beløbet for din ledsager. Det kan betales gennem MobilePay eller dankort. Du kan finde fakturaen under din medlemsprofil, under ’Mine fakturaer’, når du logger på gennem hjemmesiden.

Betalinger

Min betaling blev afbrudt, mens jeg tilmeldte mig et arrangement.

Det kan ske, at betalingen endnu ikke blev gennemført, mens du tilmeldte dig et arrangement. I så fald er der stor sandsynlighed for, at du er blevet tilmeldt men endnu ikke har betalt.
Kontakt venligst sekretariatet, for at få udstedt en ny faktura, som du kan betale.

Du kan tilgå din faktura under ‘mine fakturaer’ under ‘min profil’ gennem vores hjemmeside. Du kan betale med dankort, VISA eller MobilePay.

Jeg har modtaget et girokort. Hvordan betaler jeg?

Dit medlemskab er for et medlemskab for dig og din familie, gældende fra 1. november 2022 til og med den 31. december 2023. Med december-medlemsbladet sender vi dig et girokort, hvormed du kan forny dit medlemskab for hele 2024.

Når du betaler gennem indbetalingskortet (girokortet), skal du være opmærksom på betalingslinjen. Den starter med +75. Det er også muligt at tilmelde din årlige kontingentbetaling til BetalingsService.

Kontingentbeløb: XXX kr.
PBS nr.: 03088685
Debitor-gruppe nr.: 00001
Kundenr/medlemsnr.: 0000000000XXXXX

Har du et 5-cifret medlemsnummer eller kortere, skal du sætte nuller foran, indtil der er i alt 15 tal.

Hvor kan jeg se om jeg har ubetalte faktura?

Log på din medlemsprofil gennem vores hjemmeside www.torpare.dk  , i øverste højre hjørne ved at klikke på ’’Log ind’’.

Fyld dit medlemsnummer eller din emailadresse ud som brugernavn, herefter dit password og klik ’log ind’. Så skal du klikke på ’min profil’.

Under ’min profil’ finder du dine ordre, dine kontaktdetaljer, adresser og dine udestående fakturaer, hvis der er nogle. De udestående fakturaer kan betales gennem MobilePay eller dankort.

Hvad er MobilePay nummeret?

Vores MobilePay nummer er: 66169.

Tilmelding til Betalingsservice/PBS

Er du i tvivl om du er tilmeldt Betalingsservice/PBS eller ej, kan du få det bekræftet via din netbank eller ved at kontakte din bank.

Hvis du ønsker at tilmelde dig Betalingsservice/PBS, kan du finde Danske Torpares bankoplysninger her og dernæst tilmelde dig Betalingsservice/PBS i din netbank.

Hvordan kan jeg betale mine svenske regninger?

Du kan finde information om betaling af regninger i Sverige ved at logge ind på hjemmesiden og følge linket:

https://torpare.dk/category/videnscenter/bank-forsikring/

Medlemskab

Jeg har tilmeldt mig som medlem. Hvad sker der nu?

Välkommen! Vi glæder os til at hjælpe dig.

Sekretariatet har sendt dig en e-mail til den adresse, du har oplyst, hvor dit medlemsnummer fremgår. Ved hjælp af medlemsnummeret kan du fra den dag, du meldte dig ind, tilgå medlemsfordelene gennem vores hjemmeside.

Derudover har vi sendt dit medlemskort i et brev, som du vil modtage snarest muligt.

Hvordan tilmelder jeg mig et netværk?

Log på din medlemsprofil/konto gennem vores hjemmeside www.torpare.dk  , i øverste højre hjørne ved at klikke på ’’Log ind’’. Fyld dit medlemsnummer eller din emailadresse ud som brugernavn, herefter dit password og klik ’log ind’.

Så skal du klikke på ’min profil’. Under ’min profil’ finder du dine adresser m.m. Under ’øvrige oplysninger’ kan du sætte flueben i de felter, forud for det netværk du gerne vil tilmeldes.
Du kan kontrollere om du er blevet tilmeldt netværket, ved at klikke på ’medlemskaber’ i venstre menuen (under ’min profil’), herefter på ’mine medlemskaber’.
Når du har tilmeldt dig under din profil, skriver du til mail@torpare.dk og oplyser dit medlemsnummer samt det netværk, du har tilmeldt dig.

Hvordan melder jeg mig ud af Danske Torpare?

Skriv til mail@torpare.dk og meddel, at du ønsker at melde dig ud af foreningen. Oplys venligst også om årsagen til, at du ønsker at melde dig ud.

Dit medlemskab betales et år ad gangen og ønsker du at melde dig ud, afmeldes medlemskabet inden inden udgangen af det indeværende medlemsår.

Medlemsåret 2024 slutter d. 31. december 2024.

Min profil

Hvor kan jeg ændre mine kontaktdetaljer, såsom min adresse, e-mail m.v.?

Log på din medlemsprofil/konto gennem vores hjemmeside www.torpare.dk  , i øverste højre hjørne ved at klikke på ’’Log ind’’. Fyld dit medlemsnummer eller din emailadresse ud som brugernavn, herefter dit password og klik ’log ind’.

Så skal du klikke på ’min profil’. Under ’min profil’ finder du dine ordre, dine kontaktdetaljer, adresser m.m. Klik på det emne, du gerne vil redigere, for eksempel ’’adresser’’. Klik på ’’Rediger’’, indtast dine nye detaljer og klik ’’gem’’.

Hvordan tilføjer jeg min svenske adresse til min profil?

Log på din medlemsprofil/konto gennem vores hjemmeside www.torpare.dk  , i øverste højre hjørne ved at klikke på ’’Log ind’’. Fyld dit medlemsnummer eller din emailadresse ud som brugernavn, herefter dit password og klik ’log ind’.

Så skal du klikke på ’min profil’. Under ’min profil’ finder du dine adresser m.m. Under ’Svensk adresse’’ kan du redigere ved at klikke på ’’rediger’’ eller ’’ret adresse’’. Indtast dine detaljer og klik ’’gem’’.

Hvordan overdrager jeg eller skifter navn på medlemskabet?

Navneskift på medlemskabet kan f.eks. foretages i tilfælde af dødsfald eller anden overdragelse af huset såvel som medlemskab af Danske Torpare til et familiemedlem.

Log på din medlemsprofil/konto gennem vores hjemmeside www.torpare.dk  , i øverste højre hjørne ved at klikke på ’’Log ind’’. Fyld dit medlemsnummer eller din emailadresse ud som brugernavn, herefter dit password og klik ’log ind’.

Herefter skal du klikke på ’min profil’. Her kan du angive nyt navn, telefonnummer, kontaktdetaljer, adresser, m.m. Klik på det emne, du gerne vil redigere, for eksempel ’’navn’’. Klik på ’’Rediger’’, indtast dine nye detaljer og afslut ved at klikke på ’’gem’’.

Hvis det giver anledning til problemer, kan du ringe til Danske Torpare på 39 29 52 82 eller skrive til mail@torpare.dk og oplyse den nye adresse til os.

Overdrages medlemsskabet, så husk også at ændre kontaktdetaljer m.m., samt at opdatere PBS aftalen, hvis dit kontingent betales via betalingsservice.

Manglende modtagelse af medlemsblad eller medlemskort

Medlemsbladet er ikke kommet. Hvad gør jeg?

Kontrollér gennem din medlemsprofil på vores hjemmeside, om din adresse er korrekt.
Kontakt sekretariatet indenfor åbningstiderne eller skriv til os på mail@torpare.dk så vi kan sende dig medlemsbladet.

Jeg har mistet mit medlemskort. Hvad gør jeg?

Kontakt sekretariatet indenfor åbningstiderne, så kan vi bestille et erstatningskort til dig. Bemærk, at der kun udstedes 1 erstatningskort per år (per medlemsnummer. Et erstatningskort koster DKK 100,- i ekspeditionsgebyr. Hvis du har brug for at fremvise kortet, og har du endnu ikke modtaget det nye, kan vi udstede en bekræftelse af dit medlemskab hos Danske Torpare til den virksomhed eller myndighed, det drejer sig om.

Fordele og rabatter

Hvor kan jeg se, hvilke fordele og rabatter, jeg har som medlem?

På vores hjemmeside kan du under ”medlemsfordele” se de forskellige rabataftaler, vi har indgået og som du og din husstand har adgang til. Bemærk, at du skal være logget ind for at se alle fordele.

Nye aftaler bliver også lagt på hjemmesiden, og vi sørger for, at du løbende bliver orienteret om nye aftaler eller fordele, gennem vores nyhedsbrev og medlemsbladet TORPARE.

Hvordan får jeg rabat på færgerne til Sverige med ForSea/Øresundslinjen og Stena Line?

Du kan læse mere om rabatmuligheder med Stena Line ved at benytte følgende link: https://torpare.dk/foraeldre-transport/faerger/

Fra 8. januar 2024 har Danske Torpare ikke længere en aftale med Øresundslinjen om en særlig medlemsrabat på billetter, ligesom medlemsrådgivningen i foreningen ikke længere kan yde bistand til køb af billetter til overfarten eller andre forespørgsler vedr. overfarten. I stedet henvises til kundeservice hos Øresundslinjen på telefon +45 88 71 19 11. Kundeservice er åbent mandag til fredag kl. 8 – 16.30, og der er mulighed for at tale med dansktalende personale.

Håndværkere, El, Internet, affald, forsikring, skorstensfejning

Kender I en håndværker, I vil anbefale? Tømrer, VVS, brøndborer....

Gennem vores ’håndværkerportal’ kan du få anbefalinger og erfaringer fra andre torpare, der har brugt håndværkere i netop deres hus. Danske Torpare anbefaler ikke selv nogen, men vores mange medlemmer er gode til at dele deres erfaringer til glæde for andre. Du kan også selv anbefale en håndværker i håndværkerportalen. Log på for at få adgang til ’håndværkerportalen’.

Hvilken internetudbyder anbefaler Danske Torpare?

Telia har vores medlemmer gode erfaringer med – ring evt. til dem og spørg, hvad de kan tilbyde af data-aftaler, hvis du f.eks. gerne vil have ubegrænset data. Du kan benytte følgende link til at læse mere om Telia:

Internetløsninger

Hvis du bor i et yderområde med dårlig dækning:
Vi har en samarbejdsaftale med Miwire, som kan hjælpe med at oprette internet i Sverige i yderområderne. MiWire har udviklet en retningsbestemt antenne, kaldet RouDem og giver 1.000 GB for 259 kr. med Telia. Hvis du allerede har et Telia-abonnement, kan du også bruge RouDem.

Internetudbydere, der benytter samordningsnummer:
I forbindelse med at finde en internetudbyder, der ikke kræver svensk personnummer eller samordningsnummer: Nogle medlemmer har haft held med internet igennem www.bredband2.com . Andre har oplevet, at de skulle have svensk personnummer. Virksomheden kan evt. også hjælpe med oprettelse af et svensk telefonnummer, men vi kender ikke deres aftaler eller hvorvidt de kræver svensk personnummer for telefoni.

https://bahnhof.se har på skrift bekræftet, at de accepterer samordningsnummeret

Kender I et forsikringsselskab, I kan anbefale?

Du kan finde generel information om forsikring i Sverige på hjemmesiden her:

Forsikringer i Sverige

(bemærk: du skal være logget ind for at læse alle informationer)

 

Hvordan sætter jeg min renovation på pause?

Der er forskellige regler for afhentning af affald og tømning af septiktank og 3-kammer brønd. Ofte afhænger regler af hvilken kommune, du har hus i og hvilket selskab, der håndterer din renovation.

Har du fx hus i et område dækket af SSAM, kan du i nogle tilfælde via deres hjemmeside sætte din affaldsafhentning på pause. Læs mere herom på ved at følge dette link.

Har du hus et andet sted i Sverige end i SSAM’s område, så prøv at finde tilsvarende information om dit renovationsselskab på deres hjemmeside eller tag kontakt til dem pr. telefon

Har du andre spørgsmål vedrørende renovation/affaldsafhentning, kan du ringe til Danske Torpare på 39 29 52 82 eller skrive til mail@torpare.dk

Hvilke regler gælder der for ’sotning’ (skorstensfejning)?
  • Hvis du bruger mindre end 1 m3 brænde om året, kræves normalt sotning hvert 3. år og brandskyddskontrol hvert 6. år.
  • Hvis du bruger mere end 1,5 m3 brænde om året, kræves normalt sotning hvert eller hvert 2. år og brandskyddskontrol hvert 3. år.

Det er kommunerne selv, der fastlægger de nærmere regler for sotning i de enkelte kommuner efter de nærmere forskrifter og almene råd fra MSB (Myndigheten för samhällsskydd och beredskap).

Hos sotningsdistriktet i kommunen kan du få oplysninger om, hvilke ildsteder der er registreret i dit hus, og hvornår de senest er blevet fejet og brandsikkerhedskontrolleret. Det er vigtigt at påpege, at man som husejer selv er ansvarlig for, at reglerne for sotning overholdes.

Links:

https://torpare.dk/skorstensfejning/

https://torpare.dk/fra-braende-til-varme-har-du-ildsted-i-huset/

https://torpare.dk/wp-content/uploads/2019/01/WP-InstOvnV1-4.pdf (kræver, at du er logget ind)

https://torpare.dk/tjeklisten-for-brandsikkerhed-paa-torpet/

Nyhedsbrev

Hvordan tilmelder jeg mig nyhedsbrevet?

Du kan tilmelde dig vores nyhedsbrev ved at klikke her og udfylde navn og email adresse.
Du får tilsendt vores nyheder direkte til din inboks. Du behøver ikke være medlem, for at modtage vores nyhedsbrev. Nyhedsbrevet indholder relevante nyheder og tips for foreningens medlemmer og andre interesserede.

Hvordan framelder jeg mig nyhedsbrevet?

Du kan til enhver tid frabede dig at modtage vores nyhedsbrev. Åbn nyhedsbrevet og scroll helt ned til bunden for at klikke på ”Afmeld nyhedsbrev”.

Følg anvisningerne på skærmen.

Hvem skal have besked ved flytning/køb/salg

Jeg er flyttet (i Danmark). Hvem i Sverige skal vide besked?

Hvis du ændrer adresse i Danmark, skal du også oplyse skatteverket i Sverige din nye adresse (pr. brev). Sekretariatet vil gerne være behjælpelig med ændringen hos Skatteverket.

Derudover bør der meldes flytning til el-selskab, affalds-selskab, tele-selskab samt evt. andre aktører man modtager opkrævninger fra til adressen i Danmark.

Se også denne artikel med gode råd angående adresseskift.

Husk også at opdatere din nye adresse hos Danske Torpare, så du kan blive ved med at modtage bladet og post fra foreningen. Log ind på www.torpare.dk og klik på ”Min konto” eller det lille ikon med en person i højre hjørne. Det fører dig til menuvalget ”Min profil”. Her kan du angive din nye adresse ved at klikke på ”Rediger”, rette din nye adresse og klikke “Gem”.

Hvis det giver anledning til problemer, kan du ringe til Danske Torpare på 39 29 52 82 eller skrive til mail@torpare.dk og oplyse den nye adresse til os.

Hvem skal have besked, når jeg har købt et hus?

Som ny husejer i Sverige, er der en række instanser og services, man skal huske at tilmelde sig. Det gælder både, når du ejer hus på egen grund, og når du har bostadsrätt til fritidsformål i Sverige.

Se listen over hvem, der skal have besked her

Læs desuden artiklen om det, du ellers skal huske, når du lige har købt hus her.

Hvem skal have besked, når jeg har solgt mit hus?

Når du har solgt dit hus, er der en række instanser, som skal informeres om salget.

Du kan se en tjekliste her. 

SKAT

Hvordan udfylder jeg den svenske ’inkomstdeklaration’?

Du kan logge ind

på hjemmesiden og søge information herom ved at benytte følgende link:

https://torpare.dk/category/videnscenter/svensk-skat/

Hvis du ønsker at indsende inkomstdeklarationen digitalt, kan du se en vejledning ved at benytte følgende link:

https://torpare.dk/saadan-indsender-du-din-inkomstadeklaration-digitalt/

Hvad skal jeg oplyse om min svenske ejendom på årsopgørelsen til det danske skattevæsen?

Du kan logge ind på hjemmesiden og dernæst følge nedenstående link for at finde information om dette:

https://torpare.dk/category/videnscenter/dansk-skat/

Der findes en beregningsmodel, der påvirkes af et svensk statistiktal, der først offentliggøres i maj. Nye købere kan først opgøre beskatningsgrundlaget til dansk ejendomsværdiskat for ejendomme købt i 2021 efter dette tidspunkt.

For ejendomme købt i 2022 er man tilsvarende et år længere fremme. Men for disse ejendomme er der ikke noget at selvangive før foråret 2023.

Følg dette link for at få mere information om beregningsmodellen:

https://torpare.dk/beregning-af-beskatningsgrundlag-for-dansk-ejendomsvaerdiskat-af-svensk-ejendom-ejendomsvaerdiskat/

Kan jeg få håndværkerfradrag?

Kan jeg få håndværkerfradrag?

Håndværkerfradraget udfases i 2022
Hvis du vil benytte dig af håndværkerfradraget, skal arbejdet som udgangspunkt være udført senest d. 31. marts 2022. Regningen som udgangspunkt skal være betalt d. 31. maj 2022.

Man kan kun få Rot- og Rutavdrag (svensk håndværkerfradrag), hvis man har fast bopæl i Sverige. Læs mere om det her.

Log ind på hjemmesiden

Hvordan logger jeg ind?

For at se alle dine fordele, ændre eller tilføje din adresse eller tilmelde dig en aktivitet, skal du logge på din medlemsprofil gennem vores hjemmeside www.torpare.dk.

I højre, øverste hjørne skal du klikke på ’’LOG IND’’. Du taster dit medlemsnummer eller din korrekte email-adresse som brugernavn, samt den adgangskode, du har valgt.

Kan du ikke logge ind?

Så kan det kan være, du ikke er oprettet endnu. I så fald skal du klikke på ”opret profil” under ‘log ind’, og følge anvisningerne på skærmen. Tjek også, at du anvender det korrekte medlemsnummer og/eller emailadresse for at logge ind. Hvis du har brugt det korrekte medlemsnummer / den korrekte email adresse, som du har angivet i forbindelse med din indmeldelse, men har glemt adgangskoden, skal du klikke på ‘glemt adgangskode’ og følge anvisningerne på skærmen. Herefter vil du modtage et link til at oprette en ny adgangskode på den mailadresse, du er oprettet med.

Er du nyoprettet medlem kan det tage op til 24 timer før du kan få adgang til hjemmesiden.

Hvis du stadig ikke kan logge ind eller ikke modtager en mail med link til at oprette en ny adgangskode, er det sandsynligvis fordi du er registreret med en anden emailadresse. I disse tilfælde må du ringe til Danske Torpare på 39 29 52 82 eller skrive til mail@torpare.dk for at få hjælp.

Hvad gør jeg hvis jeg ikke kan logge ind?

Det kan være, du ikke er oprettet endnu. I så fald skal du klikke på ”opret profil” under ‘log ind’, og følge anvisningerne på skærmen. Tjek også, at du anvender det korrekte medlemsnummer og/eller emailadresse for at logge ind. Hvis du har brugt den korrekte email adresse, men har glemt adgangskoden, skal du klikke på ‘glemt adgangskode’ og følge anvisningerne på skærmen. Herefter modtager du en mail med link til at oprette en ny adgangskode på den email adresse, du har opgivet ved din tilmelding.

Er du nyoprettet medlem, kan det tage op til 24 timer før du kan få adgang til hjemmesiden.

Hvis du stadig ikke kan logge ind eller ikke modtager en mail med link til at oprette en ny adgangskode, er det sandsynligvis fordi du er registreret med en anden emailadresse. I disse tilfælde må du ringe til Danske Torpare på 39 29 52 82 eller skrive til mail@torpare.dk for at få hjælp.

Rådgivning

Jeg har brug for konkret rådgivning, vedrørende mit hus i Sverige.

Skriv dit spørgsmål sammen med dit medlemsnummer i en mail til mail@torpare.dk.

Vi videreformidler dit spørgsmål til den rådgiver, der bedst kan hjælpe dig.

Vi har rådgivere, der kan hjælpe med husets teknik, maling, juridiske spørgsmål, skat og mange flere emner.

Drejer dit spørgsmål sig om et juridisk spørgsmål vedr. dit hus, skal du oplyse både dit medlemsnummer og matrikelnummeret (fastighetsbeteckningen). F.eks.. (Fiktivt) Torp 2:4.

Hvad skal jeg være opmærksom på ved udlejning?

De danske og svenske skattemæssige konsekvenser af udlejning fremgår af hjemmesiden. Husk at trække den svenske betalte skat fra den danske, så du ikke bliver dobbeltbeskattet.

Se information herom ved at benytte følgende link:

https://torpare.dk/videnscenter/det-offentlige/skat/

Kontrakter kan vi ikke hjælpe med – se evt. https://www.villaagarna.se/

Samarbejdspartnere til Danske Torpare:

  • Feriepartner Sverige
  • StayNordic

Du kan læse mere her: https://torpare.dk/foraeldre-bolig-og-have/udlejning/

Hvordan får jeg foretaget generationsskifte på mit hus i Sverige?

Prøv først at læse om det på hjemmesiden, hvor du finder flere artikler om emnet ved at benytte følgende links:

Dokumenter og blanketter

Når børnene ikke er lige begejstrede

https://torpare.dk/naar-ejerforholdene-aendres-grundet-generationsskifte-ved-salg-eller-arv/

https://torpare.dk/naar-ejerforholdene-aendres-grundet-doedsfald-af-sidste-ejer/

Når det begynder at blive mere konkret, kan du skrive en mail til mail@torpare.dk og bede om hjælp. I mailen bør du nævne: Kontaktoplysninger, medlemsnummer, hvad det drejer sig om, og hvad du forestiller dig, du skal have hjælp til.

Fandt du ikke svaret på dit spørgsmål? Kontakt sekretariatet, hvor vi er flere medarbejdere og frivillige til at besvare din henvendelse.

 

 

print
X
×
Bliv medlem
Shop
Videnscenter
Aktiviteter